How to 'play hard'? Top 8 trends voor 2016

Fleur Blom 18-1-2016 16:45
Categorieën: Joust

How to ‘play hard’? Top 8 trends voor 2016                                                                            

Meerdere vooraanstaande bedrijven (denk bijv. Google) danken hun succes naar eigen zeggen
aan het feit dat ze naast hun high performance cultuur, een aantal zeer aantrekkelijke benefits
hebben voor collega’s: work hard, play hard is dan ook een veelgehoord motto. Toen Virgin-
imperium koning Richard Brandson het tot zijn bedrijfsfilosofie doopte, was de toon gezet. Het
gaat om een bedrijfscultuur waarin hard wordt gewerkt, maar waar ter compensatie ook veel
plezier wordt gemaakt. Beoogd resultaat; een gezonde balans en gecommitteerde Young Pro-blog_image:bartvi_1453194761569dfe09882c1.png:end_blog_image
fessionals.

Oké hard werken, we get it. Maar wat wordt er nu precies bedoeld met play hard? En hoe doe
je dat als bedrijf, zonder direct een zuipfestijn in te plannen of Ibiza tot het jaarlijkse werkuitje te
bombarderen? Dit zijn de trends die zich anno 2016 lijken te ontwikkelen als motiverende prikkels
voor Young Professionals.


1. Weg met het eindejaarsgesprek. Het ritueel waar jaarlijks iedereen tegenop ziet, inclusief de managers zelf. De methode lijkt achterhaald vanwege het eenrichtingsverkeer, de oude koeien en de dynamische werkomgeving waarin we ons tegenwoordig bewegen, schrijft het FD. Verschillende bedrijven (o.a. ING, Wolter Kluwers) experimenteren met nieuwe coaching- en beoordelingssystemen. Daarbij kunnen werknemers bijvoorbeeld doorlopend feedback aan elkaar geven via speciale software. Zo ontvangen ze vaker feedback, leren ze met kritiek omgaan en kan eerder worden bijgestuurd. Ook regelmatiger een open en gelijkwaardig gesprek tussen medewerker en leidinggevende, verbetert onderlinge samenwerking.

2. Playground heaven. Onderzoeker Stephan Corporaal stelt in zijn proefschrift dat Young Professionals hun fysieke werkplek ervaren als een uiting van respect. Helemaal hip zijn dus ook de werkplekken waar het huiskamergevoel en taakfuncties slim worden gecombineerd, voor een inspirerende werkomgeving. Bij Q42 is er bijvoorbeeld een enorme glijbaan om een etage te dalen. Coolblue ontvangt relaties in de ballenbak, vergadert in een ronddraaiend theekopje en na een confrontatie met een collega kun je stoom afblazen tijdens een spelletje in de Tetriskamer. Naast sport en games zijn ook natuur, rust en meditatieruimtes populair. Kijk eens op http://www.rever.nl/inspiratie/

blog_image:bartvi_1453194891569dfe8b49357.jpg:end_blog_imageblog_image:bartvi_1453194951569dfec737f26.jpg:end_blog_imageblog_image:bartvi_1453195105569dff61755eb.png:end_blog_image

3. Ongelimiteerd vakantiedagen opnemen. Hoe onmogelijk het voor veel bedrijven ook klinkt; zoveel vrij als je wilt, techbedrijf Bynder doet het. Naast internationale bedrijven als Netflix, is het softwarebedrijf de eerste in Nederland. Een enorme stap richting het vergroten van verantwoordelijkheden van medewerkers, die veel vertrouwen vereist. Maar het bedrijf krijgt er ook iets voor terug. “Het moet personeel juist productiever maken. Een uitgeruste werknemer is ook gelukkig.” Chris Hall, Bynder. Uiteraard worden er heldere afspraken gemaakt over te behalen doelstellingen, en die zijn tenslotte het enige wat telt toch?

4. Een origineel bedrijfsuitje. Als je voorlopig nog aan het bijkomen bent van bovenstaande suggestie, kun je als bedrijf misschien beter zelf een tripje organiseren. Wellicht een open deur, maar natuurlijk zijn een wintersport met collega’s of een feest op zijn tijd belangrijke manieren om waardering naar je medewerker te uiten en te genieten. Maar denk ook eens aan een workshop koken of zang, of een dag meelopen met de brandweer ter verbreding van ieders referentiekader.

5. Doe iets voor de samenleving. Een origineel bedrijfsuitje Geef personeel de gelegenheid om vrijwilligerswerk te doen. Niet alleen is dit een frisse onderbreking van het kantoorwerk en goed voor de teamspirit, het maatschappelijke aspect draagt ook bij aan het moreel en voldoening. Daarbij profileer je je ook nog eens als maatschappelijk verantwoorde onderneming.

6. De rollen omgedraaid. Laat voor een keer je medewerkers eens de directie adviseren en draai ook fysiek de rollen om. Ruil van bureau met de manager voor een dag; afwisseling in de werkplek en een stukje erkenning zijn gegarandeerde motivators voor je medewerkers.

7. Food is good. Wat basaal misschien maar, ongeacht de sector, leeftijd of geslacht, we worden nu eenmaal blij van goed en gratis eten. Vier succes met taart en bubbels, ga lunchen bij de lokale stamppotbar en kom even uit je werkroutine. Sluit de maand eens af met Fast Food Friday. Te vettig? Compenseer met gratis fruit!

8. Rondje van de zaak. Niet voor elke bedrijf weggelegd, maar een heleboel jonge mensen die ik ken worden erg blij van een rondje in een bijzondere (snelle) wagen. Huur dus ter gelegenheid van de projectafsluiting (aanschaffen mag ook) een gave bedrijfsporsche of een corporate Donkervoort waarin je het jonge talent eens goed laat uitrazen.

Onderzoek zelf of medewerkers voldoende gemotiveerd zijn en of de genoemde methoden passend zijn binnen je organisatie. Zolang het past binnen de cultuur, kun je op talloze manieren meer 'fun' creëren. Hoewel ouderwetse uitdaging in het werk en mogelijkheden tot persoonlijke ontwikkeling onverminderd belangrijk blijven voor de inzet van Young Professionals; sfeerverhogend zijn de ways to play hard in elk geval wel. Twijfel je aan de, misschien aan tijdsgeest onderhevige trends? Stel jezelf dan eens de vraag; zou ik bij mijn bedrijf willen werken?

Reageer

CAPTCHA ImageNieuwe codeSpeel de code af