Dennis en Bart: Terug- en vooruitblik

Dennis en Bart, oprichters van Joust, zijn deze week aan het woord. Dennis kijkt terug op 2020 en Bart werpt een blik vooruit op 2021. Lees je met ons mee?

Dennis: Als ondernemer was 2020 wel een heel bijzonder jaar. Eentje om niet te vergeten. Als eindverantwoordelijke moet je weliswaar koers houden maar bijsturen en aanpassen ("agility") is noodzakelijk. En dat is wat het team uitstekend heeft gedaan. We zijn immers tegen de stroom in gegroeid (omzet +20%), hebben succesvol een nieuw traineeship gelanceerd (Business Information Management) en hebben ons team verder versterkt. Ook is ons online opleidingsaanbod sterk uitgebreid met onder andere Power BI, SQL en Python. Daarnaast is aantal klanten in de semipublieke sector, waaronder Onderwijs en Ziekenhuizen, flink toegenomen. Kortom het fundament voor structurele groei is verdere verstevigd.

Ik ben onwijs trots op het Joust team en wil Alexandra, Anne, Jessica, Simone, Ilse en Floris dan ook van harte bedanken voor hun tomeloze inzet, enthousiasme en individuele bijdragen aan het succes van Joust. Maar ook onze trainees wil ik van harte bedanken. Het is voor hen niet makkelijk geweest. Inwerken op afstand, coaching via Zoom, geen f2f trainingen en niet kunnen kennismaken met je mede trainees op die manier die jij zou willen en dan ook vaak in een kleine (studenten) kamer. En ondanks deze omstandigheden hebben jullie jezelf laten zien, impact gemaakt en als startende professional enorme ontwikkeling laten zien. Eentje waar jullie zelf trots op mogen zijn en ons klanten blij mee zijn.   

Bart: Digital natives in lockdown 2.0. Net als met software zitten er in de eerste versie nog een paar foutjes en open eindjes, zo was ook de eerste lockdown even zoeken naar oplossingen voor alle bijkomende vragen. Nu we net in de tweede lock down zitten hoor ik dat de meeste mensen probleemloos terug schakelen naar functioneren in en rond het huis. De meest gehoorde klacht in mijn omgeving is dat mensen het saai vinden en hun normale contacten missen. En er vooral ook de positieve dingen er uit halen, zoals dingen doen waar normaal gesproken geen tijd voor hebben.

Een aantal van onze opdrachtgevers hebben de afgelopen maand ook serieus tijd besteed aan hun plan voor 2021. Daarin is het verbeteren van een online bedrijfsproces veel gehoord. Met veel creativiteit zijn er het afgelopen jaar oplossingen verzonnen voor online samenwerken, nu daar verdere ervaring mee is opgedaan komen er projecten omdat beter en meer geïntegreerd te faciliteren. Variërend van RPA en dashbording tot Office365. Daarmee denk ik dat er veel werk voor informatie management komt en specifiek consultants en functioneel beheer.

Als wij aan de young professionals vragen hoe het is om alles online te moeten doen, geven ze aan in functionele zin geen problemen te ervaren. Natuurlijk missen ze het zien van familie en vrienden maar om alles online te moeten doen geeft ze geen functionele uitdaging. Deze young professionals heven geen nieuwe toepassingen te leren kennen en willen met hun diploma op zak zo snel mogelijk bijdragen aan een organisatie en doen dat net zo makkelijk van uit huis.

Vanuit Joust hebben we het afgelopen kwartaal zowel bij de banken, in finance en control als in Business Information management weer veel nieuwe opdrachtgevers mogen verwelkomen en natuurlijk ook nieuwe young professionals. Ons traineeship programma is zich aan het uitbreiden naar een Business Information Management traineeship voor Functioneel Beheer en Business Intelligence deze gaan we in 2021 lanceren!